Resident Evil 5


Då kör vi igång. För denna bloggens första recension har jag valt en av fjolårets storsäljare: Resident Evil 5

Resident Evil-serien har hållit på ett bra tag nu. Ända sen 1996 har Capcom spottat ut sig zombislakare på zombieslaktare. Inte helt konstigt att dom har blivit jävligt bra på det. Oavsett vilken konsol du har så är kan du hitta en ett RE för din maskin. När RE släpptes i början så var det en fixerade kameravinklar och springa runt i mystiska rum för att hitta löndörrar efter att t.ex ställa om en klocka på väggen. Kanske inte så himla verkligetstroget, men hem gick det. Men i början av 2005 revolutionerades serien. Vi lämnar våra fasta kameravinklar och hamnar istället i 3rd person view. Detta tog bort charmen ur den skräckkänslan som fanns i de förra utgåvorna då man inte visste vad som väntade sig vid nästa scenbyte, men spelkontrollen förbättrades asevärt. Därför har man satsat på samma system även till 5:an, som på ytan liknar 4:an ganska mycket, även om det finns stora skillnader.

Handling: 4/5
Handlingen utspelar sig i någonstans i Afrika. Chris Redfield från det allra första spelet är nu mera i anti-terrorist-gruppen BSAA (Bio-terrorism Security Assessment Alliance). Umbrella, företaget som startade all skiten, är krossat, men det finns fortfarande rester kvar, och det var bara en tidsfråga deras några av deras vapen skulle hamna i händerna på terrorister. Chris anländer till den lilla byn Kijuju, där han möter sin partner Sheva Alomar, från den lokala BSAA, för att undersöka det nya viruset som har hamnat Ricardo Irwings händer. Men Chris har också ett personligt vendetta. En bild på något som liknar hans före detta partner Jill Valentine, som är MIA efter att har trillat ner för ett stup, har påträffats från den här trakten. Tillsammans med Sheva ger han sig ut för att sätta stopp för Irwing och för att äntligen får reda på vad som egentligen hände Jill.

En fullt godkänd story. Den driver en vidare och håller en intresserad. Det är inget du inte har träffat på innan. Men den är där för de som är intresserade.

Gameplay: 5/5
Co-op co-op och åter co-op. Det är det som detta spelet handlar om. Självklart kan du ta köra splitscreen med en kompis eller leta upp någon on-line för att hjälpa dig på resans väg. Att unyttja detta är att spela spelet som det var menat att spela. AI gör ett fantastiskt jobb när det gäller att agera i strid, men är tyvärr ganska dum när det gälla att handera items. Har han skott i pistolen, så ska han fan använda pistolen, oavsett om de attackerande zombierna är 2 mil borta (kanske inte riktigt, men ni fattar) eller om han har en hord 2 meter framför sig och ett fint hagelgevärr på ryggen. När man splitar upp, vilket händer lite då och då så klarar AI:n sig bra. Den gör det den ska och du kan aldrig skylla på datorn för att du dör.

Spelet använder sig av samma mekaniker som i 4:an. Detta innebär att inte kunna skjuta när man springer, snygga närstridsanimationer och trycka på knappar snabbt som fan för att springa ifrån något eller ducka för ett spjut. Allting fungerar mycket. För att hjäpa dig sikta har du ett lasersikte, undantag sniper, rocket launcher och granater, som du kommer lära dig att älska. Det är en fantastiskt känsla att sätta ett par välplacerade skott i huvudet på en infekterad afrikan. Animationer finns det gott om. Kommer du upp i nästrid och är tillkräckligt snabb kan du trycka på knappen som visas på skärmen och dela ut en fin högerkrok eller en round-house-spark, eller så kanske du rullar du undan från en gigantisk insekt som försöker krossa dig. De fungerar smidigt, gäller bara att ha snabba reflexer så kan du utdela eller undvika mycket stryk med hjälp av detta systemet.

En ny grej som lanserades i detta spelet var ett cover-system. En bit in i spelet så lär sig våra små zombies att skjuta med AK47:or och rocket-launchers. Vad gör vi då? Jo vi ställer oss mot väggen och tittar fram när dom laddar om och sätter ett par kulor i pannan på dom med hjälp av vårt kära lasersikte. Men även om man står i skydd tryggt bakom väggen så skjuts det lika vilt som alltid. Och zombies vi snackar om. Dom ska inte va jättesmarta. Men det hade varit kul med någon form av inteligens på den fronten tycker jag. Dock tror jag att detta hade ökat svårighetsgraden åt helvete, så det är nog en bra idé att ha det så här, för RE är inget FPS-spel och det försöker det inte vara, även om vapenarsenalen kan ge den hinten. Du kan skaffa flera olika bössor och uppgradera dem för pengar de pengar och skatter du hittar i Afrika.


Design 5/5
Grafiken är helt outstanding. Speciellt om man kör med HDMI-kabel. Jag har bara provat det på 360:n så vet inte hur det ser ut på datorn och PS 3. Detajerade figurer, härligt ljus, snygga animationer och härliga filmklipp. Även snabba rörelser och avancerade grejer som eld, vatten och elektricitet ser snygg ut. Det finns inte mycket att säga om grafiken. Den är så bra den kan bli. Ljudet sitter också fint. Sätter du ett skott någonstans, vare sig om det är i ett köttstycke, soptunna eller varför inte din partner så låter det precis som det ska låta. Untantaget är granaterna som tycker som i alla fall enligt mitt huvud inte låter som en granat ska. Tolka det hur ni vill. Ljudet är ändå otroligt bra gjort och är en viktig kugge i den totala spelupplevelsen. Jag gjorde ett test där jag slängde ner en granat i en avgrund och bara det att spelutvecklarna har tänkt på det och lagt till eko där visar en riktigt grundlig design. Röstskådespelt är också bra. Inte helt perfekt, men ändå bra. Sätter som karaktärerna pratar ger dig en bra uppfattning om hur dom är som personer. Undantaget är Sheva som kan låta väldigt stel ibland. Men jag ska säga att jag inte vet om det är manuset eller röstskådespelaren. Men sen så är det väl också så att flickor ska synas, inte höras.

En sista grej. Något nytt som capcom har tagit med här är sättet att hantera föremål. I alla andra RE-spel har man pausat och gått in i en meny. Valt vapen/föremål och sen ut i verkligheten igen. Men inte denna gången. Nu så har du 3x3=9 stycken slots, att sätta dina grejer på. Sen om du nu sätter ett vapen där eller ett litet ägg så är det skit samma. De tar båda lika stor plats. Resultatet blir en overklig och liten plats att ha sina föremål på. Visserligen så kan du ha hur mycket du vill i ditt lager, men ute i striden är det bara dessa 9 rutor per karaktär. Ett plus med detta är dock att allt går väldigt snabbt. Vill du byta vapen så tar det inte 10 sekunder som det gjorde på de gamla spelen utan istället har du en snabb och lätt meny att välja på något av de få sakerna som du har med dig. Och ja! Man kan kasta ägg på fienden.

Slutbetyg 5/5
Resident Evil 5 hamnade på top-10-listan för 2009 och det är inte konstigt. Jag har spelat igenom det 5 gånger, både co-op och solo och jag har inte tröttnat ännu. Och när du är klar med kampanjen så är det bara tt döda för skojs skull i Mercenary-läget eller samla alla figurer eller annat skit. Det finns en massa grejer att samla och klara i det här spelet och är värt vartända öre. Ryckten om att en 6:a finns så det är bara att sitta och vänta på nästa nya skapelse när jag klarat ut detta ett 10-tal gånger till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0